آغاز سن تکلیف پسران و دختران + کادو مناسب برای جشن تکلیف
آغاز سن تکلیف پسران و دختران + کادو مناسب برای جشن تکلیف

به عنوان یک ایرانی، و مهمتر از آن، به عنوان عضوی از جامعه مسلمان شیعه، این پرسش که چه زمانی فرزندانمان به سن تکلیف میرسند از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

این موضوعی است که نه تنها به اعمال مذهبی ما مرتبط است، بلکه پیامدهای قانونی و اجتماعی نیز دارد. در این مقاله از مهر محراب، نگاهی جامع به زمان فرا رسیدن سن تکلیف، کادو های مناسب برای جشن تکلیف و همچنین کاربردهای عملی آن در زندگی روزمره نگاهی خواهیم داشت.

 

سن تکلیف چیست؟

سن تکلیف برای پسران و دختران سنی است که آنها انجام واجبات اسلامی را عهده دار می شود. طبق معارف اسلامی این سن در پسران 15 سال قمری و برای دختران 9 سال قمری است. در این سن از فرزندانمان انتظار می رود که وظایف دینی مانند نماز، روزه و مسئولیت های اجتماعی را انجام دهد و محرمات نیز ترک شود .

 

سن تکلیف و بلوغ پسران

بلوغ پسران، مطابق رساله های مراجع، با یکی از سه علامت زیر مشخص می شود:

1- کامل شدن 15 سال قمری (از آنجا که سال قمری تقریباً 10 روز و چند ساعت کمتر از سال شمسی است، سنّ تکلیف در پسران طبق سال شمسی، 14 سال و 6 ماه و 15 روز می باشد؛ بنابراین اگر پسری در اول فروردین 1380 متولد شده، حدوداً در تاریخ 15 مهر 1394 به سنّ تکلیف رسیده)

2- جُنب شدن (خارج شدن منی در خواب یا بیداری)

3- روییدن موی زبر در شرم گاه.

وقتی یکی از این سه نشانه برای پسر پدیدار شد، بدین معناست که وی بالغ شده و باید همانند یک انسان بزرگ و کامل، به اعمال عبادی خود بپردازد.

 

سن تکلیف و بلوغ دختران

دختر دارای دو نوع بلوغ است:

1- بلوغ جسمی و جنسی

یعنی دوره و زمانی که تغییراتی در حالات دختر بوجود می آید که این دوره با قاعدگی یا عادت ماهانه شروع می شود؛ البته سنّ دقیق و زمان آن با اختلاف آب و هوا، نژاد و تغذیه و حالات روحی و روانی افراد، فرق می کند. البته برای روزه نیز قدرت، از شرایط عمومی تکلیف است.

2- بلوغ دینی و شرعی

بلوغ دینی و شرعی دختر، یعنی آغاز همان زمانی که شخص باید همانند یک انسان کامل، به انجام تکالیف دینی و اعمال عبادی خود بپردازد. نشانه های بلوغ دختران نیز مثل پسران است، فقط سنّ تکلیف در دختران، کامل شدن 9 سال قمری است. (که طبق سال شمسی، 8 سال و 8 ماه و 20 روز می باشد؛ بنابراین اگر دختری در اول فروردین 1380 شمسی متولد شده باشد، 20 آذر 1388 به تکلیف رسیده است. )

 

سن تکلیف

 

چگونه به فرزند خود کمک کنیم تا وظایف دینی خود را انجام دهد؟

به عنوان والدین یا سرپرست فرزندانی که به سن تکلیف می رسد، راهنمایی و حمایت از او در انجام واجبات دینی مهم است. در اینجا چند نکته برای کمک به فرزندتان در انجام وظایف دینی آورده شده است:

  •  اهمیت مسئولیت دینی را بیاموزید: اهمیت انجام مسئولیت های دینی را به فرزند خود بیاموزید. برای او توضیح دهید که چگونه انجام احکام و واجبات دینی به نفع او به نفع جامعه مسلمان میباشد.
  •  سرمشق: با انجام واجبات شرعی خود الگو باشید. فرزند شما از اعمال شما درس می گیرد و این باعث می شود که او انگیزه بیشتری برای انجام وظایف دینی خود داشته باشد.
  •  آن را به یک تجربه سرگرم کننده تبدیل کنید: انجام وظایف دینی را برای فرزند خود به یک تجربه سرگرم کننده و جذاب تبدیل کنید. از روش های خلاقانه برای آموزش مفاهیم اسلامی به او استفاده کنید و او را تشویق کنید تا با اشتیاق در فعالیت های مذهبی مانند جشن ها و مراسمات مذهبی در مساجد شرکت کند.
  •  مشارکت فعال در جامعه را تشویق کنید: فرزند خود را تشویق کنید تا عضوی فعال در جامعه مسلمانان باشد. این به او کمک می کند اهمیت مسئولیت اجتماعی را درک کند و ارتباط او با خداوند را را تقویت کند.
  •  دستاوردها را جشن بگیرید: دستاوردهای فرزندتان را در انجام واجبات دینی جشن بگیرید. این انگیزه او را برای ادامه تلاش در انجام وظایف دینی خود را، تقویت میکند.

 

جشن تکلیف

 

جشن تکلیف چیست؟

جشن تکلیف که در مدارس و برای دختران و پسران انجام می گیرد، کاری بجا و مفید می باشد که علاوه بر ثبت خاطره شیرین معنوی و تربیتی برای آنان، باعث یادآوری آغازین روز تکلیف و اهمیت دادن به آن نیز می باشد.

 

هدیه جشن تکلیف

هدیه‌ ای برای جشن تکلیف مناسب است که برای سن و سلیقه طرف مقابل تهیه شود. اگرچه بسیاری برای این مراسم پول را مناسب می‌دانند، اما با توجه کردن به سن بلوغ، تنوع کم کادوهای مذهبی و هیجان انگیزنبودن پول برای کودکان بهتر باشد به گزینه های دیگر نیز فکر کنیم.

 

کادوی جشن تکلیف دخترانه: 

چادر و سجاده 

اولین هدیه مناسب برای جشن تکلیف دختران که کاملا مرتبط با این فضا هم می‌باشد، چادر است. معمولا چادر جشن تکلیف، با انواع تزیینات از جمله ربان، گل، مروارید و گیپور آماده می‌شود و شما می‌توانید آنرا به صورت آماده به همراه سجاده و کیف نماز خریداری کنید.

 

ملزومات حجاب

قطعا با رسیدن به سن تکلیف رعایت کردن حجاب نیز اهمیت پیدا می‌کند. خرید ملزومات حجاب که شامل مقنعه و ساق دست است می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای دختران باشد. فروشگاه های زیادی در این زمینه وجود دارند که ملزومات حجاب را در انواع و اقسام مدل‌ها و رنگ‌ها عرضه می‌کنند.

 

ساعت مچی

خرید ساعت مچی نیز می‌تواند ایده خوبی برای جشن تکلیف باشد. باتوجه به تنوع زیاد ساعت و قیمت های متفاوتی که دارند، دست شما در انتخاب کاملا باز است. البته لازم به ذکر است که خرید ساعت دیجیتال و یا هوشمند برای نوجوان‌ها جذاب تر است تا ساعت های عقربه ای.

 

رحل قرآن

یکی از متفاوت ترین کادو های جشن تکلیف میتواند رحل قرآن باشد. رحل قرآن محراب یکی از باکیفیت ترین رحل های موجود در بازار میباشد که با رنگ ها و طلاکوبی های متفاوت میتواند یک کادوی متفاوت و شیک برای فرزندانمان باشد.

برای خرید کلیک کنید.

 

رحل قرآن محراب

 

دفترچه خاطرات

نوشتن خاطره یکی از کارهای جذابی میباشد که اگر کسی عادت به نوشتن آن کند و لذت آن‌ را بچشد، بسیار از آن لذت می‌برد، بنابراین خرید دفترچه خاطرات با جلد زیبا برای تکلیف می‌تواند یک کادو هوشمندانه باشد.

 

مهر قبله نمادار 

یکی دیگر از هدایای مناسب که می‌توان به آن اشاره کرد، مهر قبله نمادار محراب میباشد . نوجوانان عزیز دیگر در مکان های ناآشنا و یا در جاده و مسافرت دیگر دقدقه پیدا کردن قبله را ندارند . مهر قبله نمادار محراب  علاوه بر داشتن مهر بهداشتی دارای قبله نما میباشد که به راحتی در مکان های ناآشنا میتوان سوی قبله را یافت.

برای خرید کلیک کنید .

 

مهر قبله نما دار

 

کادوی جشن تکلیف پسرانه:

 

عطر یا ادکلن

معطر و خوشبو بودن از جمله صفاتی است که در احادیث نیز به آن اشاره شده است. خوشبو بودن هنگام عبادت نیز سیار مهم است، لذا عطر یا ادکلنی که مناسب سن کودک باشد، می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای جشن تکلیف به حساب بیاید.

 

اسکیت و اسکوتر

یکی از بهترین هدیه‌ها برای بچه‌های پر انرژی که به تخلیه انرژی آن‌ها نیز کمک می‌کند، اسکیت و اسکوتر است. دخترها و پسرها هر دو اسکوتر را دوست دارند و بازی کردن با آن را سریع یاد می‌گیرند. اگر از نظر هزینه محدودیتی ندارید، خرید اسکیت یا اسکوتر جزو گزینه های بسیار جذاب به شمار می‌آید.

 

مهر رکعت شمار

معمولا نوجوانانی که وارد سن تکلیف میشوند ممکن است در نماز های یومیه خود، رکعت های خوانده شده را فراموش کنند. پس ما به شما  مهر رکعت شمار محراب  را معرفی میکنیم . مهر های محراب با بهترین مواد اولیه و همچنین مهر های کاملا بهداشتی و با تاییدیه مراجع تقلید ساخته میشند، همچنین یک مهر زاپاس هم در جعبه برای نوجوانان فراموش کار موجود میباشد .

برای خرید کلیک کنید.

 

وسایل ورزشی

معمولا بچه‌ها در این سن ورزش کردن را بسیار دوست دارند. خرید توپ، ست ورزشی، کتونی ورزشی، بدمینتون و … به خصوص برای پسرها می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای باشد.

 

پهباد و ماشین کنترلی

پهپاد و ماشین کنترلی از گزینه‌های خوب برای آقاپسرها به شمار می‌رود. پسرها در هر سنی که باشند از هدیه گرفتن وسایل تفریحی و پر انرژی استقبال می‌کنند علی‌الخصوص کوادکوپترها و ماشین‌های کنترلی که همیشه پرطرفدار هستند. البته شاید خرید این کادو برای اقوام درجه دو یا سه مقرون به‌صرفه نباشد، اما اگر کسی که به جشن تکلیفش دعوت شده‌اید برای شما خیلی عزیز است، خرید این کادو بسیار هوشمندانه است.

 

قرآن کریم

یکی دیگر از هدایای مناسب که می‌توان آن اشاره کرد، قرآن‌های رنگی است. حاشیه صفحات قرآن رنگی دارای تذهیب بسیار زیبایی می‌باشد که در هر جزء رنگ آن تغییر می‌کند به همین خاطر به این قرآن، قرآن رنگی یا رنگین کمانی گفته می‌شود. این قرآن‌های رنگی به علت زیبایی نوجوانان را به خواندن قرآن ترغیب می‌کند و هدیه مناسبی برای آن‌ها است.

 

 

به عنوان یک مسلمان ایرانی، انجام واجبات دینی تنها یک مسئولیت نیست، بلکه بخشی حیاتی از فرهنگ، تاریخ و سنت ماست. بیایید برای القای این ارزش ها در نسل های جوان خود تلاش کنیم و به تقویت پیوند خود با فرزندانمان ادامه دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.