قبله نما چیست + طرز استفاده از قبله نما
قبله نما چیست + طرز استفاده از قبله نما

یکی از ارکان اساسی اسلام نماز است و در نماز ما موظفیم رو به قبله یعنی جهت کعبه در شهر مقدس مکه بایستیم.

برای مسلمانانی که در ایران و سایر کشورها زندگی می کنند، یافتن قبله می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر در سفر باشند یا در مکانی ناآشنا .

به همین منظور تعدادی از دانشمندان مسلمان، وسیله ای به نام قبله نما را، با استفاده از قطب نما، ابدا کردند.

در این مقاله از مهر محراب راهنمای جامعی در مورد قبله یابی برای نمازگزاران ارائه خواهیم کرد. چه در خانه باشید و چه در سفر، این راهنما به شما کمک می کند تا جهت قبله را به سرعت و به راحتی پیدا کنید.

 

قبله چیست؟

قبله جهتی است که مسلمانان هنگام اقامه نمازهای یومیه به سوی آن می ایستند. این جهت کعبه، مقدس ترین مکان در اسلام، واقع در مکه، میباشد .

قبله جزء اساسی ایمان اسلامی است . زیرا بسیاری از و آداب و رسومات و عبادات ما مسلمانان ایرانی به سوی قبله میباشد .

 

قبله نما چیست؟

قبله نما  قطب نمایی است که به طور خاص برای کمک به مسلمانان در تعیین جهت کعبه مقدس در مکه، طراحی شده است.

 

کعبه

 

راه های قبله یابی

روش های مختلفی برای یافتن قبله وجود دارد که هر کدام برای موقعیت های مختلف مناسب تر هستند.

ما در مجموعه مهر محراب متداول ترین راه های یافتن قبله را در زیر فهرست کرده ایم

 

  • از قبله نما استفاده کنید

قبله نما نوعی قطب نمای اصلاح شده توسط مسلمانان میباشد که برای نشان دادن جهت قبله برای اقامه نماز مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه قبله نما مانند هر قطب نمای دیگری جهت شمال را نشان می دهد اما جهت قبله با علامت هایی در محیط صفحه قطب نما برای شهرهای مختلف با یک نشانگر ثانویه مشخص می شود، که کاربر بنا به محل زندگی خود آنرا تنظیم می کند.

در این مرحله لازم به ذکر هست یکی از بهترین و ضروری ترین محصول مجموعه مهر محراب را خدمت شما دوستان عزیز معرفی کنیم .

مهر قبله نمادار محراب یکی از متفاوت ترین و با کیفیت ترین مهر های نماز موجود در بازار میباشد .

در بالای مهر قبله نمادار محراب  قبله نمایی برای راحتی شما دوستان عزیز در امر پیدا کردن قبله تعبیه شده است، که در هر زمان و مکان به راحتی میتوانید سوی قبله را پیدا و نماز خود را بجا آورید .

  • از قبله یاب آنلاین استفاده کنید

قبله نماهای آنلاین متعددی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که جهت قبله را بر اساس موقعیت مکانی خود پیدا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار قبله یاب را بر روی گوشی خود نصب کنید تا از موقعیت دقیق قبله باخبر شوید .

  • از قطب نمای معمولی و نقشه استفاده کنید

استفاده از قطب نما به دقت نمی‌تواند جهت قبله را به شما نشان دهد اما اگر می‌دانید در جایی که ایستاده‌اید مکه نسبت به شما در کجا قرار دارد می‌توانید از قطب نما استفاده کنید. برای تعیین جهت توسط قطب نما، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. جهت جغرافیایی مکه را نسبت به خودتان مشخص کنید.
  2. قطب نما را روی سطح صافی قرار دهید و منتظر بمانید تا عقربه‌ آن تنظیم شود. سپس قطب نما را بچرخانید تا عقربه به سمت مکه قرار گیرد.
  3. اینک جهت قبله برای شما مشخص است.

 

مهر قبله نما دار محراب

 

دلایل مناسب برای خرید قطب نما

یافتن قبله می تواند کار دلهره آوری باشد، به خصوص اگر در سفر هستید یا در مکانی ناآشنا. اما اقامه نماز رو به قبله ضروری است و یافتن سوی قبله امری است که باید دقیق انجام شود.

در اینجا دو دلیل قوی وجود دارد که چرا هر مسلمان نیاز به قبله نما دارد.

  • انجام تعهد

همانطور که قبلاً ذکر شد، خواندن نماز برای مسلمانان یک عبادت واجب است .  دانستن سوی درست قبله در انجام درست این فضیلت اللهی بسیار مهم میباشد .

همچنین باید به این نکته ضروری نگاهی داشته باشیم که خواندن نماز دور از جهت قبله ممکن است باعث باطل شدن نماز شود . پس داشتن قبله نما بسیار ضروری میباسد .

  • فواید معنوی

اقامه نماز رو به قبله نه تنها یک عبادت واجب است، بلکه دارای اهمیت معنوی زیادی هم میباشد. نماز به سوی کعبه، مسلمانان را قادر می سازد تا با خدا ارتباط برقرار کنند و با هم در سراسر جهان احساس اتحاد کنند. داشتن قبله نما در شرایط سخت، احساس راحتی، آسودگی و آرامش خاطر را فراهم می کند که در نهایت منجر به افزایش مزایای معنوی می شود .

 

کعبه

 

آیا از یافتن جهت قبله برای نمازهای روزانه خود دز مکان های ناآشنا خسته شده اید؟

تجربه خود را با مهر قبله نمادار محراب ارتقا دهید و در خارج از شهر، جاده و مکان های ناآشنا به همراه مهر نماز خود، قبله نما هم در اختیار داشته باشید تا بدون هیچ نگرانی سوی قبله را پیدا و نماز خودرا بجا آورید .

امروز روی معنویت خود سرمایه گذاری کنید و مهر قبله نمادار محراب خود را خریداری کنید. 

برای خرید کلیک کنید .

در خاتمه، یافتن جهت قبله یکی از جنبه های حیاتی دین اسلام است. با تکنولوژی و منابع مدرن، یافتن قبله بسیار آسان تر از قبل شده است. با این حال، آشنایی با روش‌های مختلف قبله‌یابی همچنان ضروری است.

امیدواریم در این مقاله از مهر محراب اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار داده باشیم .

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.