امام رضا (ع): میراث ایمان و حکمت + احادیث امام رضا (ع)
امام رضا (ع): میراث ایمان و حکمت + احادیث امام رضا (ع)

امام رضا (ع) که به علی بن موسی الرضا نیز معروف است، هشتمین امام شیعیان میباشد.

او به دلیل خرد، تقوا و آموزه هایش که همچنان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان است مورد احترام است.

مزار او در مشهد، ایران، یکی از پر بازدیدترین اماکن متبرکه در جهان است که سالانه میلیون ها زائر را به خود جذب می کند.

در این مقاله از مهر محراب به بررسی زندگی و میراث امام رضا می پردازیم و اینکه چرا ایشان یکی از شخصیت های مهم تاریخ اسلام هستند.

 

امام رضا (ع) که بود؟

امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه عربستان به دنیا آمد. او فرزند امام موسی کاظم (ع) ، امام هفتم شیعیان بود. امام رضا از دوران کودکی هوش و تقوای استثنایی از خود نشان داد و به شناخت عمیق معارف اسلامی شهرت داشت. وی از سوی پدر به وارث امامت منصوب شد و پس از درگذشت پدر، هشتمین امام شیعیان شد.

در آموزه های امام رضا (ع) بر اهمیت عدالت، شفقت و فروتنی تاکید شده است. او به برابری همه انسان ها اعتقاد داشت و پیروان خود را تشویق می کرد که با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنند. وی همچنین بر اهمیت دانش و تحصیل تاکید داشت و بیشتر عمر خود را صرف تحصیل و تدریس کلام و فقه اسلامی کرد.

 

میراث امام رضا (ع)

میراث امام رضا (ع) تأثیر عمیقی بر تاریخ و فرهنگ اسلامی داشته است. آموزه‌های او افراد بی‌شماری را برانگیخت تا با ایمان، شفقت و خدمت به دیگران زندگی کنند. زیارتگاه او در مشهد یکی از مقدس ترین مکان های اسلام به شمار می رود و سالانه میلیون ها زائر را به خود جذب می کند.

یکی از بارزترین ابعاد میراث امام رضا(ع) تأکید ایشان بر وحدت بین مسلمانان است. او معتقد بود که مسلمانان باید با وجود اختلافاتشان گرد هم آیند و در جهت یک هدف مشترک برای ترویج صلح و عدالت در جهان تلاش کنند. آموزه‌های او الهام‌بخش تلاش‌های بسیاری برای گفت‌وگو و همکاری بین ادیان بوده است و پیام وحدت او همچنان در میان مردم از همه مذاهب طنین‌انداز می‌شود.

یکی دیگر از جنبه های مهم میراث امام رضا(ع) تأکید ایشان بر عدالت اجتماعی است. او بر این باور بود که وظیفه مسلمانان ایستادگی در برابر مظلومان و مبارزه با بی عدالتی است. آموزه‌های او الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ بوده است و همچنان به مردم الهام می‌بخشد تا برای جهانی عادلانه‌تر و عادلانه‌تر تلاش کنند.

در نهایت، میراث امام رضا (ع) را نیز ارادت به خدا و ایمان تزلزل ناپذیر ایشان در برابر ناملایمات مشخص می کند. او در طول زندگی خود با چالش ها و سختی های بسیاری از جمله آزار و شکنجه و تبعید مواجه شد، اما هرگز در تعهد خود به ایمان خود تزلزل نکرد. الگوی او افراد بی‌شماری را برانگیخت تا در برابر ناملایمات استقامت کنند و بر ایمان خود ثابت قدم بمانند.

 

حرم امام رضا

 

آموزه های امام رضا (ع)

امام رضا (ع)، عالم، فقیه و فیلسوفی ارجمند بود که سهم بسزایی در حیات فکری و معنوی اسلامی داشت. آموزه های او بر شفقت، برابری و فداکاری به خدا تأکید داشت. او مدافع قوی عدالت بود و با اقداماتی که اقلیت ها را سرکوب می کرد و فقرا را استثمار می کرد مخالف بود. میراث او تأثیر عمیقی بر اندیشه و عمل اسلامی داشته است و نسل‌های مسلمان را تا به امروز تحت تأثیر قرار داده است.

 

ارتباط هنر و امام رضا (ع)

تأثیر امام رضا (ع) بر فرهنگ شیعه و تمدن ایرانی تنها در نقش دینی و سیاسی ایشان خلاصه نمی شود، بلکه در اشکال مختلف هنری و ادبی نیز نمود پیدا می کند. برای مثال، شعر و نثری که از زندگی و تعالیم او الهام گرفته شده است، معروف به مولانا، نعت، رباعیات و مثنوی، نمایانگر برخی از زیباترین و رساترین آثار ادب فارسی است. این آثار اغلب از استعاره ها، نمادها و کنایه ها برای انتقال ایده های پیچیده در مورد ایمان، عشق، طبیعت، انسانیت و امر الهی استفاده می کنند، به گونه ای که از مرزهای فرقه ای و زبانی فراتر می رود. آنها همچنین تنوع و غنای جامعه ایران را منعکس می کنند و عناصری از مناطق، مذاهب و اقوام مختلف را در بر می گیرند و تلفیقی از سنت های اسلامی، پیش از اسلام و غیراسلام را نشان می دهند. نمونه دیگری از هنرهای مرتبط با امام رضا، معماری و تزیین حرم ایشان است که ترکیبی پیچیده از خط، کاشی کاری، نقاشی و مجسمه سازی را به نمایش می گذارد که هم گرایش های هنری بومی و هم جهانی زمان خود را نشان می دهد. آنها همچنین مظهر ارزش‌های معنوی و زیبایی‌شناختی شیعه از جمله توحید (وحدت)، عدل (عدالت) و نفس الزیاره (زیارت روح) هستند و حس هیبت، شگفتی و تکریم را در بین بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند.

 

اهمیت حرم امام رضا (ع) در ایران

حرم امام رضا (ع) واقع در مشهد، ایران، یکی از مکان های مورد احترام در شیعیان است. همچنین در آرامگاه امام رضا (ع) سالانه میلیون ها مسلمان از سراسر جهان به زیارت مرقد ایشان می روند. این حرم خانه برخی از خیره کننده ترین نمونه های معماری اسلامی است و گواهی بر میراث ماندگار امام رضا است.

 

شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

 

مجموعه مهر محراب مفتخر است با 40 سال سابقه درخشان در ساخت مهر نماز، درکنار شما دوستان عزیز بوده است .

این مجموعه انواع مختلفی از مهر های نماز مانند مهر رکعت شمار محراب و یا مهر قبله نمادار محراب را با بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه ساخته و روانه بازار میکند .

تمامی خاک های استفاده شده در مهر های مجموعه مهر محراب از خاک کاملا بهداشتی و تاییدیه مراجع محترم تقلید تهیه شده است.

برای خرید مهر رکعت شمار محراب اینجا را کلیک کنید.

برای خرید مهر قبله نمادار محراب اینجا را کلیک کنید.

 

حرم امام رضا

 

احادیث زیبا و پرمفهوم امام رضا (ع) با موضوعات مختلف

 

  • رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند.(معانی الأخبار، ص 180، ح 1)

 

  • لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج 1، ص 339 )

 

  • من کان منا و لم یطع الله فلیس مناهر کس خودش را از ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست!.(سفینه البحار 2/ ص 98)

 

  • إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ:ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍبکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:1- زمانی برای مناجات با خدا

    2-زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]3- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند

    4- و ساعتی برای کسب لذّت های حلال

    با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می آورید.(فقه الرّضا علیه السلام، ص 337 )

 

  • إنَّ لِکُلِّ إمامٍ عَهدا فی عُنُقِ أولِیائِهِ و شیعَتِهِ و إنَّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بِالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَهَ قُبورِهِمدوست داران و شیعیان هر امامی را با او عهدی است و تمامت وفای به عهد و نیکویی انجام دادن آن، زیارت قبر ایشان است.(وسائل الشیعه، ج 14، ص 322 )

 

  • لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُاز ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک گوید.(بحار الأنوار، ج 78، ص 346 )

 

  • أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچامام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد.(صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص:67)

 

  • الإیمانُ:عَقدٌ بِالقَلبِ؛ ولَفظٌ بِاللِّسانِ؛ وعَمَلٌ بِالجَوارِحِ، لا یکونُ الإیمانُ إلاّ هکذا.ایمان، عبارت است از:باور قلبی، اظهار به زبان و عمل با اندام ها. ایمان، جز این گونه نیست. (معانی الأخبار:ص 186 ح 2)

 

  • إنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ:المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ، وَالمُواساةَ لَهُ فی مالِهِ، وَالنُّصرَةَ لَهُ عَلی مَن ظَلَمَهُ، وإن کانَ فَیءٌ لِلمُسلِمینَ وکانَ غائِباً أخَذَ لَهُ بِنَصیبِهِ، وإذا ماتَ فَالزِّیارَةُ إلی قَبرِهِ، ولا یظلِمَهُ، ولا یغُشَّهُ، ولا یخونَهُ، ولا یخذُلَهُ، ولا یغتابَهُ، ولا یکذِّبَهُ…از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که در دل، او را دوست بدارد، با مالش به او کمک برساند، او را در برابر کسی که به وی ستم کند، یاری دهد، اگر مسلمانان غنیمت و خراجی داشتند و او غایب بود، سهم او را برایش بگیرد، هر گاه درگذشت، تا قبرش او را تشییع کند، به او ستم نکند، با او دغلی نکند، به او خیانت نکند، او را وا نگذارد، از او غیبت نکند، دروغگویش نشمارد… (قضاء حقوق المؤمنین:ص35 ح45 )

 

  • کانَ نَقشُ خاتَمِ عیسی(ع) حَرفَینِ اشتَقَّهُما مِنَ الإِنجیلِ:طوبی لِعَبدٍ ذُکرَ اللّهُ مِن أجلِهِ، ووَیلٌ لِعَبدٍ نُسِی اللّهُ مِن أجلِهِ.نقش انگشتر عیسی(ع) این دو جمله بود که آنها را از انجیل برگرفته بود:«خوشا به حال بنده ای که موجب یاد خدا شود و وای به حال بنده ای که باعث فراموشی خدا گردد». (عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 55 )

 

  • عَلَیکم بِصَلاةِ اللَّیلِ! فَما مِن عَبدٍ یقومُ فی آخِرِ اللَّیلِ فَیصَلّی ثَمانِی رَکعاتٍ ورَکعَتَینِ لِلشَّفعِ ورَکعَةً لِلوَترِ؛ ثُمَّ قَنَتَ وَاستَغفَرَ اللّهَ فی قُنوتِهِ سَبعینَ مَرَّةً، إلاّ اُجیرَ مِن عَذابِ القَبرِ وعَذابِ النّارِ.بر شما باد خواندن نماز شب؛ زیرا هیچ بنده ای نیست که در آخرِ شب بر خیزد و هشت رکعت [نماز] و دو رکعت [نماز] شَفع و یک رکعت [نماز] وَتر بگزارد، سپس قنوت بخواند و در قنوتش هفتاد بار از خدا آمرزش بخواهد، مگر آن که از عذاب قبر و از عذاب آتش [دوزخ]، پناه داده می شود. (الدعوات، ص272، ح778 )

 

  • فِطرُک أخاک الصّائِمَ أفضَلُ مِن صیامِک.

افطاری دادن تو به برادر روزه دارت، فضیلتش بیشتر از روزه داشتن توست. (مصباح المتهجّد، ص 626، ح 704 )

 

 

  • رفَع یدَیک مِنَ الطَّعامِ وبِک إِلَیهِ بَعضُ القَرَمِ؛ فإنَّهُ أصَحُّ لِبَدَنِک، وأذکی لِعَقلِک، وأخَفُّ عَلی نَفسِک إن شاءَ اللّهُ.در حالی که هنوز اندک اشتهایی داری، دست از غذا بکش؛ زیرا این کار، به خواست خدا جسم تو را سالم تر، فکرت را تیزتر و روانت را سبک تر می دارد. (گزیده حکمت نامه رضوی، ص 500 )

 

  • إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َخداوند به سپاس گزاری از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزاری نکند، خداوند را سپاس نگفته است!.(الخصال، ص 156)
  • المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُمسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد.(عیون أخبار الرّضا علیه السلام، ج 1، ص 24 )

 

  • السلام:اَنَّ رَجُلاً اَتَی سَیِّدَنا رَسولَ اللّه ِ صلی الله علیه و آله فَقالَ یا رَسولَ اللّه ِ عَلِّمْنی خُلُقایَجْمَعُ لی خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَهِ فَقالَ صلی الله علیه و آله لا تَکْذِبْ.مردی نزد سرور ما رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد:به من اخلاقی بیاموزید که خیردنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند:دروغ نگو.(فقه الرضا علیه السلام، ص 354)

 

  • اِعْلَمْ ـ یَرْحَمُکَ اللّه ُ ـ اَنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ، مِنَ الکَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَاللّه ُ عَلَیْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه ِ مِنْها، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلی لِسانِ کُلِّ نَبیٍّ وَفی کُلِّ کِتابٍخدایت رحمت کند! بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می بریم به خدا از آتش. ربا را همه پیامبران و همه کتاب های آسمانی حرام کرده اند.(فقه الرضا، ح 256)

 

کلام آخر

در خاتمه، امام رضا از شخصیت های مهم تاریخ اسلام بود که میراثی ماندگار از ایمان، حکمت و خدمت به دیگران بر جای گذاشت. آموزه های او همچنان الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان است و حرم او در مشهد گواهی بر تأثیر ماندگار اوست. همانطور که در مورد زندگی و میراث او فکر می کنیم، بیایید با زندگی با ایمان، شفقت و خدمت به دیگران، ردپای او را دنبال کنیم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.