یافتن آرامش در زندگی: سفری به سوی هماهنگی درونی
یافتن آرامش در زندگی: سفری به سوی هماهنگی درونی

آیا احساس می کنید گم شده اید، غرق شده اید یا از دنیای اطراف خود جدا شده اید؟

آیا متوجه می شوید که دائماً به دنبال چیزی هستید که به نظر می رسد از شما فراری باشد؟

اگر چنین است، شما تنها نیستید. بسیاری از مردم برای یافتن آرامش در زندگی خود تلاش می کنند، به ویژه در دنیای مدرن و آشفته امروزی. اما خبر خوب این است که بدون توجه به چالش هایی که ممکن است با آن روبرو باشید، رسیدن به هارمونی و آرامش درونی امکان پذیر است.

در این مقاله از مهر محراب، برخی از راه‌های یافتن آرامش در زندگی و کشف مسیر رسیدن به وجود رضایت‌بخش‌تر و شادتر را بررسی خواهیم کرد.

 

بخش اول: پرورش آرامش درونی

اولین قدم برای یافتن صلح این است که بفهمیم آرامش صرفاً عدم وجود درگیری یا استرس نیست، بلکه حالت هماهنگی و تعادل در درون خود است. برای ایجاد آرامش درونی، شیوه های زیر را امتحان کنید:

 

  • آگاهی ذهن:

آگاهی ذهن هنر توجه به لحظه حال است، بدون قضاوت یا حواس پرتی. این به ما کمک می کند تا بیشتر آگاه، متمرکز و آرام باشیم و اضطراب، افسردگی و استرس را کاهش دهیم. شما می توانید با مدیتیشن، تنفس، راه رفتن، یا به سادگی آگاهی از افکار و احساسات خود، ذهن آگاهی را تمرین کنید.

 

  • سپاسگزاری:

نگرش قدردانی از آنچه دارید، به جای تمرکز بر چیزهایی که کمبود دارید. این به ما کمک می کند تا مثبت تر، خوش بین تر و انعطاف پذیرتر باشیم و سلامت روحی و جسمی خود را بهبود بخشیم. شما می‌توانید با نگه‌داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری، تشکر از کسی، یا صرفاً اذعان به نعمت‌های زندگی‌تان، قدردانی را تمرین کنید.

 

  • مراقبت از خود:

خودمراقبتی تمرین مراقبت از نیازهای جسمی، عاطفی و روحی شماست، به نحوی که شما را تغذیه و به شما انرژی می بخشد. این به ما کمک می کند تا از فرسودگی، خستگی و بیماری جلوگیری کنیم و رفاه و بهره وری خود را افزایش دهیم. می‌توانید با خواب کافی، تغذیه سالم، هیدراته ماندن، ورزش منظم و دنبال کردن سرگرمی‌ها یا علایقی که باعث شادی شما می‌شوند، خودمراقبتی کنید.

 

  •  پرورش فضیلت‌های اخلاقی در خود:

انسان اخلاق‌مدار موقعیت‌های زندگی‌اش را بر اساس درستی و نادرستی می‌سنجد. این سنجش برای او تصمیم‌گیری‌ بر مبنای استدلال و ظرفیت‌های عقلانی را ممکن می‌کند. در این حالت اگر موقعیت ناگوار یا نتیجه‌ای نادلخواه هم ایجاد شود، انسان اخلاق‌مدار خودش را سرزنش نخواهد کرد و توان پذیرش عواقب را بر خودش هموار خواهد ساخت. او در مورد گذشته‌اش وجدان آرامی خواهد داشت و در مورد آینده هم ترسی به دلش راه نمی‌دهد. این انسان است که می‌تواند از پیداکردن بهترین خود لذت ببرد. پیشنهاد می‌کنیم با کمک کتاب بهترین خود این مسیر پرچالش را آسان طی کنید.

 

  • بخشش:

بخشش عبارت است از رها کردن کینه، عصبانیت یا سرزنش نسبت به خود یا دیگران و انتخاب برای حرکت با شفقت و درک. این به ما کمک می کند تا زخم های گذشته را التیام دهیم و در زمان حال روابط سالم و رضایت بخشی ایجاد کنیم. می‌توانید با تصدیق احساسات خود، ابراز آن‌ها به روشی امن و محترمانه، و در صورت لزوم به دنبال حمایت یا راهنمایی، بخشش را تمرین کنید.

 

  • راز و نیاز با خداوند

آيه شريفه‌ «الا بذكر اللّه تطمئن القلوب» حكايت از آن دارد كه با ياد خدا دل‏ها آرامش مي‏گيرد. دل پايگاه نفس آدمي است و آنگاه كه دل آرام گيرد، نفس انسان نيز اطمينان مي‏يابد. پس براي داشتن دلي آرام و قلبي مطمئن بايد به ذكر باري تعالي پرداخت. ذكر اكبر خدا نيز نماز است و قرآن مي‏فرمايد: »و لذكر اللّه اكبر«نتيجه آن كه چون گويندگان ذكر الهي كه دل هايي آرام و نفوسي مطمئن دارند، گرد هم آيند و خانواده‏اي را شكل بخشند، آن خانواده از آرامش برخوردار است و در خانه آرام، صفا و صميميت موج مي‏زند و مالامال از نور خداست.در خانه ما رونق اگر نيست صفا هستهر جا كه صفا هست در آن نور خدا هستنماز خواندن و انجام عبادت، براي نمازگزار آرامش رواني پديد مي‏آورد و دل مؤمن را امنيت مي‏بخشد، آن هايي كه توفيق بيشتري در برگزاري نماز داشته‏اند، به آرامش بيشتري نيز دست يافته‏اند. يعني آن‏ها كه علاوه بر انجام فرايض مبادرت به خواندن نوافل نيز نموده‏اند، در بررسي‏هاي موردي آرامش بيشتري را گزارش كرده‏اند و همين باعث شده تا ديگران را نيز به انجام نوافل توصيه كنند.

 

مجموعه مهر محراب مفتخر است با 40 سال سابقه درخشان در ساخت مهر نماز، درکنار شما دوستان عزیز بوده است .

این مجموعه انواع مختلفی از مهر های نماز مانند مهر رکعت شمار محراب و یا مهر قبله نمادار محراب را با بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه ساخته و روانه بازار میکند .

تمامی خاک های استفاده شده در مهر های مجموعه مهر محراب از خاک کاملا بهداشتی و تاییدیه مراجع محترم تقلید تهیه شده است.

برای خرید مهر رکعت شمار محراب اینجا را کلیک کنید.

برای خرید مهر قبله نمادار محراب اینجا را کلیک کنید.

برای خرید مهر رکعت شمار ویژه محراب اینجا را کلیک کنید.

 

  • مدیریت افکار

مدیریت افکار با شناخت توانایی ما در مدیریت یا کنترل جهانمان ممکن می‌شود. کارهایی وجود دارند که در محدودۀ توانایی ما قرار می‌گیرند، امّا کارهایی هم خارج از این محدوده هستند. ما کی احساس ناتوانی و ناراحتی می‌کنیم؟ زمانی که بین این دو تفکیک قائل نیستیم و زمانی که فعالیت‌هایی را که خارج از کنترلمان هستند می‌خواهیم انجام دهیم. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در کنترل ماست، افکار و شیوۀ فهم ما نسبت به جهانمان است. به دست آوردن یک دیدگاه جامع و مبتنی بر آگاهی می‌تواند وقایع جهان را برای ما دسته‌بندی کند. با این وضع، جایگاه خود را هم می‌فهمیم و اینجاست که توان پذیرش چیزها یا تغییر آن‌ها را خواهیم شناخت.

 

  • تنظیم انتظارات

انتظاری که از خودمان داریم وابسته است به اینکه بدانیم چه ‌کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و چه‌ کارهایی نمی‌توانیم. برای فهمیدن این مورد اخیر هم نیاز داریم که بدانیم آیا شرایط انجام کارها فراهم است یا نه. اینجاست که می‌توانیم بدانیم باید چه انتظارات معقول و عملی‌ای از خودمان داشته باشیم. این موضوع دربارۀ ارتباط با دیگران هم صدق می‌کند؛ یعنی باید انتظاراتی از دیگران داشته باشیم که در توان آن‌ها باشد. یادمان باشد اگر انتظارات خود را تنظیم نکنیم در نهایت سرخورده خواهیم شد و کمال‌گرایی مانع پیشرفت ما می‌شود. احساس سرخوردگی همیشه با خودش احساس فرسایش و شکست را به همراه دارد. این مسلماً آرامش درونی را از ما خواهد گرفت. پس بیایید با شناخت دقیق انتظارات، توانایی‌ها و امکانات خود از چنین وضعیت‌هایی جلوگیری کنیم. در این مورد مطالعه خلاصه کتاب غلبه بر کمال خواهی می‌تواند کمکتان کند

 

آرامش در زنگی

 

بخش دوم: بهبود روابط

گام دوم برای یافتن صلح این است که بدانیم صلح یک پیگیری انفرادی نیست، بلکه یک مسئولیت جمعی است. ما نیاز به تقویت روابط مسالمت آمیز و محترمانه با دیگران، برای ایجاد جامعه ای هماهنگ و فراگیر. برای بهبود روابط خود، استراتژی های زیر را امتحان کنید:

 

  • ارتباط:

ارتباطات پایه و اساس روابط سالم و موثر است. این به ما کمک می کند تا نیازها، نگرانی ها و احساسات خود را بیان کنیم و به دیگران گوش دهیم، درک کنیم و به آنها احترام بگذاریم. می توانید با استفاده از زبان روشن و صادقانه، اجتناب از سرزنش و انتقاد و اعتبار بخشیدن به احساسات دیگران، ارتباط را تمرین کنید.

 

  • همدلی:

همدلی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران، و درک دیدگاه ها، احساسات و نیازهای آنهاست. این به ما کمک می کند تا اعتماد، ارتباط، و شفقت ایجاد کنیم و تعارضات، تعصبات و تبعیض را کاهش دهیم. شما می توانید با گوش دادن فعال، توجه به نشانه های غیرکلامی و نشان دادن نگرانی و علاقه واقعی، همدلی را تمرین کنید.

 

  • مرزها:

مرزها محدودیت ها و انتظاراتی هستند که از نظر ارزش ها، نیازها و اهداف خود برای خود و دیگران تعیین می کنیم. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا احترام، عزت و ایمنی را برقرار کنیم و از دستکاری، سوء استفاده و استثمار اجتناب کنیم. شما می توانید با قاطعیت بودن، نه گفتن در زمانی که قصد دارید و احترام به مرزهای دیگران، مرزها را تمرین کنید.

 

  • تنوع:

تنوع شناخت و درک تفاوت ها و تشابهات بین افراد بر اساس جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب، فرهنگ و سایر ابعاد هویتی آنهاست. این به ما کمک می کند تا غنا، خلاقیت و پیچیدگی تجربیات انسانی را جشن بگیریم و عدالت اجتماعی، شمول و صلح را ارتقا دهیم. می‌توانید با یادگیری فرهنگ‌ها، تاریخ‌ها و سنت‌های مختلف، و با مشارکت در گفتگوی محترمانه و آزادانه با افراد و جوامع مختلف، تنوع را تمرین کنید.

 

  • مدیریت قضاوت‌

قضاوت‌های ما دربارۀ دیگران می‌توانند باعث آشفتگی وجودمان شوند. راه جلوگیری از تلاطم اقیانوس وجودمان این است که موقعیت دیگران را همدلانه درک کرده و سعی کنیم نحوۀ رفتار انواع شخصیت را بشناسیم. با این روش می‌توانیم قضاوت‌‌هایمان را تنظیم کنیم، درباره رفتار هر فرد با خودمان ارزیابی داشته باشیم و بعد از آن بدانیم بهترین راه مواجهه با آن‌ها چیست.

 

  • پذیرش آنچه که اتفاق افتاده است

آیا پذیرفتن به ‌معنای تسلیم شدن است؟ آیا اگر چیزی را بپذیرید منفعل شده‌اید؟ هم بله و هم نه! بله، اگر که پذیرشتان بدون شناخت علت‌های روی‌ دادن آن اتفاق باشد؛ نه، اگر پذیرشتان به‌ معنای ارزیابی شرایط به‌ منظور روی‌ ندادن دوباره آن اتفاق باشد. از طرفی، پذیرفتن می‌تواند باعث شود که شما فعال شوید؛ البته زمانی که خودتان را در جایگاه متهم قرار ندهید و ذهنتان به صحنۀ دادگاه تبدیل نشود. پذیرش فعالانه زمانی رخ می‌دهد که واقع‌بینی و سنجیدن موقعیت‌ها و رویدادها را به طرز فکر و بخشی از ذهن‌ آگاهی خودتان تبدیل کنید. آنجاست که با قدرتمند کردن این توانایی در خود، گذشته نمی‌تواند صاعقه‌هایش را به سمت شما پرتاب کند.

 

  • مقایسه نکردن خود با دیگران

وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم هم‌زمان خودمان را  از دو سو ویران کرده‌ایم. از یک سو وقتمان را صرف غبطه‌خوردن یا حسادت به زندگی دیگران می‌کنیم و از سوی دیگر، ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و توانایی‌های خود را در نظر نمی‌گیریم. بنابراین، وقتی زمان بگذرد، احساس سرخوردگی و حقارت گریبانگیر ما می‌شود. راه رسیدن به آرامش درون، تمرکز بر زندگی، دقت به ویژگی‌های خاص خود و دوری از مقایسه سرسری شرایطمان با دیگران است. به جای آن می‌توان از تجربه افراد استفاده کرد و از آن‌ها در جهت یک زندگی پربار کمک گرفت.

 

  •  دوستی با انسان‌های واقع‌بین

مبنای دوستی صداقت است. صداقت وفادارانه باعث پویایی و نشاط روابط انسانی می‌شود. وقتی بدانید که دوستتان هیچگاه به شما دروغ نمی‌گوید می‌توانید اطمینان داشته باشید که او بهترین ترسیم‌گر وجودتان است. دوست خوب درباره شما اغراق نمی‌کند. او در زمان لازم می‌تواند انتقادهایی را نسبت به برخی ویژگی‌های رفتارتان اعمال کند که شخص شما آن را نمی‌بیند. دوست خوب کسی است که شما می‌توانید از دریچه چشمان او خودتان را بسنجید و امکان‌های نوینی را در زندگی بسازید. او به شما احساس پشتیبانی، عزت نفس و حمایت اجتماعی می‌دهد؛ او فکرتان را از احساس تنهایی و بی‌پناهی رها می‌کند. چه چیز بهتر از چنین اتفاقی برای ایجاد آرامش درونی؟ مطالعۀ خلاصه کتاب های روابط و مهارت های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع رسیدن به صلح درونی باشد.

 

کلام آخر

تغییری باشید که می خواهید در جهان ببینید

در این مقاله از مهر محراب به شما نشان داده ایم که چگونه با پرورش آرامش درونی، بهبود روابط و کمک به ایجاد یک دنیای صلح آمیز، آرامش را در زندگی خود بیابید. ما راه‌های عملی و سنجیده‌ای را برای تمرین ذهن‌آگاهی، قدردانی، مراقبت از خود، بخشش، ارتباط، همدلی، مرزها، تنوع، خدمات، حمایت، خلاقیت و آموزش ارائه کرده‌ایم. ما همچنین بر اهمیت مسئولیت پذیری برای رفاه خود و برای رفاه دیگران و کره زمین تاکید کرده ایم. اکنون، ما از شما دعوت می‌کنیم که تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید و این استراتژی‌ها را در زندگی و زمینه خود به کار ببرید. چه با چالش‌های شخصی یا بحران‌های جهانی روبرو باشید، می‌توانید تغییرات مثبتی ایجاد کنید و دنیایی آرام‌تر و هماهنگ‌تر ایجاد کنید. پس بیایید از امروز شروع کنیم!

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.