اهمیت قرآن در زندگی ما: راهنمای شناخت مقدس ترین کتاب اسلام
اهمیت قرآن در زندگی ما: راهنمای شناخت مقدس ترین کتاب اسلام

قرآن کتابی مقدس اسلام است و به طور گسترده یکی از مهم ترین کتاب های تاریخ بشر به شمار می رود.

قرآن منبع اصلی هدایت مسلمانان است و شامل تعالیم حضرت محمد نیز است. در این مقاله از مهر محراب به بررسی اهمیت قرآن در زندگی خود و اینکه چرا درک آموزه های آن ضروری است می پردازیم.

 

قرآن چیست؟

قرآن کتاب مقدس اسلام است که شامل تعالیم و راهنمایی های خداوند است، که بر پیامبر اسلام نازل شده است.

قرآن شامل 114 سوره است که هر کدام شامل آیات یا آیاتی است که موضوعات مختلفی مانند ایمان، اخلاق، تاریخ و شریعت را در بر می گیرد.

زیبایی قرآن

قرآن کتابی مقدس است که برای مسلمانان سراسر جهان اهمیت زیادی دارد. اعتقاد بر این است که این کلام خداست که بیش از 1400 سال پیش بر پیامبر اسلام نازل شده است. زیبایی قرآن تنها در آیات آن نیست، بلکه در حکمت و راهنمایی هایی است که برای مؤمنان ارائه می کند. قرآن یک راهنمای معنوی است که می تواند به ما کمک کند تا در چالش های زندگی حرکت کنیم و آرامش درونی را پیدا کنیم.

 

اهمیت قرآن در زندگی

برای مسلمانان، قرآن چیزی بیش از یک متن دینی است. این یک روش زندگی است و این کتاب راهنمایی می کند که چگونه زندگی خود را مطابق با خواست خداوند انجام دهد و چگونه به موفقیت در دنیا و آخرت برسد.

 

قرآن

 

قرآن انسان را هدایت می کند

قرآن در جنبه های مختلف زندگی از جمله اخلاق و معنویت انسان را راهنمایی می کند. همچنین به ما می آموزد که چگونه انسان های خوبی باشیم و چگونه با مهربانی و شفقت با دیگران رفتار کنیم. راهنمایی هایی نیز در مورد نحوه برخورد با موقعیت های دشوار و چگونگی غلبه بر چالش ها نیز به ما ارائه می دهد.

 

قرآن آرامش درونی می آورد

خواندن و تلاوت قرآن باعث ایجاد حس آرامش درونی در انسان می شود. اعتقاد بر این است که سخنان خداوند تأثیر آرام بخشی بر روح دارد و می تواند به ما در یافتن آرامش در مواقع ناراحتی کمک کند. قرآن همچنین ما را تشویق می‌کند تا در زیبایی‌های طبیعت و شگفتی‌های خلقت فکر کنیم، که می‌تواند به ما کمک کند تا از دنیای اطراف خود قدردانی کنیم و در زندگی روزمره خود راه شادی را پیدا کنیم.

 

قرآن تقویت کننده ایمان است

قرآن منبع قدرت مؤمنان است و به آنها کمک می کند تا ایمان خود را عمیق تر کنند و در سطح عمیق تری با خدا ارتباط برقرار کنند. این هدف ما را در زندگی یاری و تشویق می کند که در راه درستی و نیکی تلاش کنیم. همچنین در مواقع غم و اندوه باعث آرامش می شود و به ما کمک می کند تا دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشیم.

 

قرآن

 

اهمیت تلاوت قرآن در سیره اهل بیت (ع)

امام صادق (ع) فرموده‌اند که پدر من امام باقر (ع) بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، ما را جمع می‌کرد و به خواندن قرآن فرا می‌خواند و آن‌ها که قرآن خواندن را بلد نبودند به گفتن ذکر فرمان می‌داد. باری، این نشان‌دهندۀ اهمیّت قرآن است. مگر فراموش کرده‌ایم که سیّدالشهداء (ع) در شب عاشورا به دعا و قرآن پرداخت و یاران و خاندانش- به گفته راویان- مثل کندوی زنبوران، پیاپی به قرآن و دعا و ذکر مشغول بودند. وقتی که از مدینه خارج شدند قرآن خواندند. سر مقدس آن حضرت بر فراز نیزه قرآن خواند: أَم حَسِبتَ أَنَّ أَصحابَ الکَهفِ وَ الرَّقِیمِ کانوا مِن آیاتِنا عَجَباً.

در تاریخ حیات رسول اکرم (ص) آورده‌اند که آن حضرت تا سوره‌های حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن را نمی‌خوانند نمی‌خوابیدند، سورۀ اعلی را نیز بسیار دوست داشتند و دمادم می‌خواندند.ایشان با آوایی زیبا و دلنشین تلاوت می‌کردند.

بگذارید از امیر مؤمنان علی (ع) نیز بگوییم. عبدالرّحمن سلمی می‌گوید: «به خدا سوگند هیچ قریشی را ندیدم که بیشتر از امیر المؤمنین علی (ع) قرآن بخواند.»

آیۀ چهل و ششم سورۀ نساء را بسیار دوست داشت و پیاپی می‌خواند

«إِنَّ اللَّهَ لا یَغفِرُ أَن یُشرَکَ بِهِ وَ یَغفِرُ ما دونَ ذلِکَ لِمَن یَشاءُ».

خداوند نمی‌بخشد که برای او شریک بینگارند و پایین‌تر از آن را برای هر که بخواهد می‌بخشد.

آن حضرت با قرآن انسی دیرینه داشت و با یک‌یک آیه‌های قرآن زیسته بودند؛ برای همین است که فرموده بود:

«به خدا سوگند، هیچ آیه‌ای فرود نیامد مگر آن‌که دانستم که دربارۀ چه نازل شده و در کجا فرود آمده است.»

دست کم در شبانه روز سه مرتبه آیه الکرسی را تلاوت می‌فرمود…؛ آن حضرت بِسم الله را جزو سوره می‌دانست.

سایر ائمّه نیز در تلاوت قرآن بسیار کوشا بوده‌اند. گاه صدای تلاوت قرآن موجب می‌شد که رهگذران در کوچه می‌ایستادند و به صدای قرآن خواندنِ آنان گوش می‌سپردند. تعلیم قرآن را از خردسالی می‌دانستند و اطفال را به خواندن قرآن ترغیب و تشویق می‌کردند.

 

قرآن را در آغوش بگیرید

اگر به دنبال آرامش درونی و راهنمایی در زندگی خود هستید، به قرآن توجه کنید. با خواندن یا تلاوت منظم آن را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید. در آموزه های آن فکر کنید و سعی کنید آنها را در زندگی روزمره خود به کار ببرید. با انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که قرآن به یک راهنمای معنوی تبدیل می شود که به شما کمک می کند در چالش های زندگی حرکت کنید و خوشبختی واقعی را بیابید.

 

عمق معانی قرآن

اکنون به روایتی از ابن عبّاس بپردازیم، که در نقل سنّت و کلام آن حضرت، خاصه در موضوع قرآن، شهره است. او می‌گوید که روزی امیر المؤمنین (ع) به من فرمودند: بعد از نماز عشا نزد من بیا.من هم پس از نماز عشا نزد آن حضرت رفتم. از من پرسید: معنای الف در الحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالَمینَ چیست؟ معنای خود کلمۀ الحمد چیست؟

عرض کردم: نمی‌دانم. پاسخی ندارم.

آن حضرت یک ساعت تمام دربارۀ الف در الحمد سخن گفت. پس از آن از من پرسیدند: تفسیر و معنای لام در الحمد چیست؟

عرض کردم: باز هم نمی‌دانم. آن حضرت ساعتی در معنای لامِ الحمد سخن گفت.

پرسیدند: حاءِ در الحمد چه معنایی دارد؟

عرض کردم: نمی‌دانم.

باز هم آن حضرت ساعتی دربارۀ معنای آن سخن گفت. در ادامه فرمودند: معنای میم در الحمد چیست؟

عرض کردم: نمی‌دانم.

ایشان دربارۀ آن ساعتی سخن گفت. در ادامه پرسیدند: معنای دال و … تا آن‌که سپیده دمید، به من فرمود: ابن عباس، برو به خانه‌ات و برای نماز صبح آماده شو.

برخاستم و راهی خانه‌ام شدم در حالی که فرمایش‌های آن حضرت را در ذهن خود مرور می‌کردم و می‌سپردم. با خودم اندیشیدیم: دانش من از قرآن نسبت به آگاهی آن حضرت همانند آبگیر و برکۀ کوچکی است نسبت به دریای گستردۀ بی‌کران.

این روایت نیز نشان می‌دهد که تلاوت قرآن باید با تدبر در معنای آیات همراه باشد.

 

قرآن

 

فضيلت خواندن سوره هاي قرآن بعد از نماز هاي يوميه

پس از نماز صبح : سوره يس به زندگي بركت مي دهد .
پس از نماز ظهر : خواندن سوره عم يتسائلون زيارت خانه خدا را نصيب كند
پس از نماز عصر : سوره نوح باعث بخشش گناهان مي شود .
پس از نماز مغرب : سوره واقعه باعث ثروت وبي نيازي مي گردد.
پس از نماز عشاء : سوره ملك برا ي آخرت انسان است .

ذكرها ي بعد از نماز ها ي يوميه

پس از نماز صبح: ذكرلا اله الاالله الملك الحق المبين 100مرتبه
پس از نماز ظهر : ذكر صلوات 100مرتبه
پس از نماز عصر :ذكر استغفرالله ربي واتوب اليه 100مرتبه
پس از نماز مغرب :ذكر لااله الاالله محمدا رسول لله 100مرتبه
پس از نماز عشاء :ذكر سبحان الله والحمدالله
ولا اله الا الله والله اكبر.100مرتبه

باعث افتخار مجموعه مهر محراب میباشد که در نماز های یومیه شما در کنارتان باشیم.

مجموعه مهر محراب با 40 سال سابقه درخشان در تولید انواع مهر های نماز مانند مهر رکعت شمار محراب و یا مهر قبله نمادار محراب، که از گل های کاملا بهداشتی و تاییدیه مراجع محترم تقلید تولید شده است، درخدمت مردم شریف ایران میباشد.

 

کلام آخر

قرآن کتابی است که برای مسلمانان و برای کل جهان اهمیت زیادی دارد. آموزه های آن راهنمایی، آسایش و حکمت را ارائه می دهد و آیات آن صلح، اجتماع و با هم بودن را ترویج می کند. با درک قرآن و تلاش برای زندگی بر اساس آموزه های آن می توانیم از زندگی خوبی برای خود و اطرافیانمان داشته باشیم.

بیایید قرآن و آموزه های آن را بپذیریم و با هم برای ایجاد دنیایی بهتر برای همه تلاش کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.