راه های تشویق کودکان به نماز خواندن
راه های تشویق کودکان به نماز خواندن

به عنوان یک مسلمان ایرانی، یکی از مهم ترین واجبات ما، نماز های یومیه میباشد.

نماز صرفاً یک رسم و یا عمل خاص نیست، بلکه ارتباط مستقیم ما با خداوند میباشد.

به عنوان پدر و مادر وظیفه ما این است که این عشق به نماز را از سنین پایین در فرزندان خود ایجاد کنیم.

با این حال، واداشتن فرزندان به نماز می تواند یک کار چالش برانگیز باشد، به ویژه در دنیای مدرن امروز.

در این پست از مهر محراب، نکات و ترفندهایی برای تشویق کودکان به نماز خواندن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

نماز چیست؟

نماز یک عمل اساسی در اسلام است.

همچنین نماز یکی از ارکان پنج گانه اسلام میباشد و انجام آن بر همه مسلمانان واجب است.

نماز نوعی عبادت است که جسم و روح مارا تمرین میدهد, علاوه بر آن انضباط، آگاهی ذهن و رشد معنوی انسان را نیز تقویت می کند.

شما به عنوان والدین فرزندان، می توانید نقش مهمی در تشویق دلبندتان به خواندن نماز از سنین پایین داشته باشید.

در این راهنما از مهر محراب، چند راهکار را مورد بحث قرار می دهیم که می توانید از آنها برای تشویق فرزندتان به نماز استفاده کنید.

 

فواید نماز برای کودکان

نماز عبادتی است که فواید بی شماری برای مؤمن دارد.

کودکان را در برقراری و حفظ رابطه نزدیک با خداوند یاری می رساند، ایمان او را تقویت می کند، دل را پاک می کند و آرامش و رضایت درونی را به همراه دارد. علاوه بر این، نماز باعث نظم و انضباط، وقت شناسی و بهبود سلامت روانی در کودکان می شود.

همچنبن رذائل و رفتارهای ناپسند مصادیق فراوانی دارند. با این حال یکی از آثار مهمّ نماز، محافظت نمازگزار کودک از همه این گناهان است. اگر قرآن می گوید: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» یعنی اینکه نماز شما را از هر آنچه که از مصادیق فحشا و منکر است باز می دارد. البته اگر برخی از نمازگزاران به گناهانی آلوده می شوند بخاطر اینست که به همان میزان به نماز توجّه و عنایت نداشته اند.

 

فواید نماز برای سلامتی کودکان

یکی از فواید اصلی نماز برای کودکان این است که باعث سلامت جسمانی آنها می شود.

نماز شامل ایستادن، رکوع و سجود است که تمرینی برای تمام اعضای بدن میباشد. این مورد می تواند قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

علاوه بر این، نماز با کاهش استرس، اضطراب و افسردگی باعث سلامت روان در کودکان می شود. همچنین می تواند به تمرکز، حافظه و تنظیم هیجانات کودک کمک کند.

 

نماز

 

 

راههای تشویق کودکان به نماز

  • رهبری با مثال: کودکان با مشاهده و تقلید یاد می گیرند و ما به عنوان والدین الگوی آنها هستیم. بنابراین، برقراری روال منظم اقامه نماز  بسیار مهم است. فرزندان باید نماز والدین خود را ببینند و آیات قرآن را از آنها بشنوند. این عمل عشق به نماز را در دل کودکان پرورش می دهد و آنها می خواهند پا جای پای والدین خود بگذارند.

 

  • آن را سرگرم کننده کنید: کودکان سرگرمی و بازی را دوست دارند و گنجاندن این عنصر در نماز می تواند نماز را برای آنها لذت بخش تر کند. به عنوان مثال، ما می توانیم جدول و یا سیستم جایزه برای آنها ایجاد کنیم تا کودکان را به خواندن منظم نماز تشویق کنیم. همچنین می‌توانیم از سجاده‌ها و یا تسبیح‌های رنگارنگ استفاده کنیم تا نماز را برای آنها جذاب‌تر کنیم. ایده دیگر این است که در هنگام نماز سوره های کوتاه و آسان را با فرزندان خود همخوانی کنیم.

 

  • دور کردن فشارهای روانی از کودک: در این روش  باید به این اصل مهم پایبند باشیم که نماز نخواندن کودک خردسال ما کاری زشت نیست، چرا که هنوز به سنّ تکلیف نرسیده است؛ اما نماز خواندنش کاری بسیار زیبا و قابل تحسین است. به این  معنا که اگر کودک ما به خاطر شیطنت های کودکانه گاهی نماز نخواند به او با دید منفی نگاه نکنیم؛ اما وقتی که نماز خواند محبّت خود را در حقّ او بیشتر کنیم. ثمره ی توجه به این اصل آن است که کودک ما برای نماز خواندن، خود را در معرض فشارهای روانی نخواهد دید، لذا با اختیار و اشتیاق به سوی نماز گام برمی دارد.
  • یک روال ایجاد کنید: بچه‌ها با برنامه‌ریزی در زندگی رشد می‌کنند و ایجاد یک برنامه ثابت برای آنها می‌تواند باعث ایجاد یک عادت در آنها بشود. ما باید مراقب باشیم که فرزندانمان هر روز در یک ساعت خاص نماز بخوانند و محیطی آرام و بدون حواس پرتی برای نماز خواندن آنها ایجاد کنیم.

 

  • آشنا کردن کودک با فلسفه ی نماز: یکی دیگر از راه های تشویق کودکان به نماز خواندن، آشنا کردن آنها با فلسفه نماز می باشد.  در این روش بهتر است با در نظر گرفتن مقتضای سنّی کودکانمان، فلسفه و هدف از نماز را به آنها توضیح دهیم. استفاده از «شیوه های مستقیم» در تشویق کودک اشکالی ندارد؛ اما استفاده از «شیوه های غیر مستقیم» در آموزش فلسفه ی نماز می تواند کارایی بیشتری داشته باشد. به کودکان مان بگوییم که خداوند چه نعمت هایی به ما داده و همچنین به آنها بیاموزیم که در برابر هر هدیه دهنده ای زبان به تشکر باز کنند و با بی تفاوتی از کنار کار آن ها نگذرند.

 

  • همکاری اعضای خانواده در اقامه ی نماز: از دیگر راه های تشویق فرزندان به نماز خواندن ، همکاری اعضای خانواده  برای نماز خواندن می باشد. نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه ی معنوی خانواده هم می باشد. کار گروهی موجب می شود تا سختی کار کمتر شده و جای خود را با شیرینی و حلاوت آن عوض کند. بچه ها هم با مشاهده ی این کار رغبت بیشتری به نماز نشان داده و با علاقه ی بیشتری به این کار روی آوردند.

 

در این مرحله از این این بلاگ مهم، ما به شما محصولات مهر محراب را معرفی میکنیم.

یکی از راه های تشویق کودکان به نماز میتواند دادن هدیه های خاص مذهبی به آنها باشد مانند مهر نماز.

پس ما به شما مهر رکعت شمار محراب و مهر قبله نمادار محراب را پیشنهاد میدهیم.

با خرید این محصولات خاص علاوه بر تشویق کودکان به خواندن نماز، به آنها کمک میکنید در مکان های نا آشنا قبله را به راحتی پیدا کنند و با استفاده از مهر رکعت شمار محراب دیگر رکعت های خود را فراموش نمیکنند.

 

نماز

 

فراخوانی برای اقدام

تشویق فرزندان به نماز یک وظیفه حیاتی برای والدین است. با پیروی از پیشنهادات ذکر شده در مهر محراب، والدین می توانند عشق به نماز را در فرزندان کوچک خود القا کنند که منجر به یک عمر رفاه روحی، جسمی و روانی شود.

ما به شما مقاله ای دیگر درباره عوارض خوردن مهر نماز در کودکان را برای خواندن پیشنهاد میدهیم. برای خواندن کلیک کنید.

 

کلام آخر

در خاتمه، تشویق کودکان به نماز گامی مهم در تربیت یک مسلمانان با تقوا است. با الگوبرداری، سرگرم کردن آن و ایجاد یک عادت شیرین، می‌توانیم عشق به نماز را از سنین پایین در فرزندان خود القا کنیم.

بیایید تلاش آگاهانه ای داشته باشیم تا فرزندان خود را به راه راست هدایت کنیم و به آنها کمک کنیم تا پیوند قوی با خدا یجاد کنند.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.