تأثیر نماز بر سلامت جسمانی
تأثیر نماز بر سلامت جسمانی

آیا تا به حال به تأثیر نماز خواندن بر سلامت جسمانی خود فکر کرده اید؟

به عنوان مسلمان، ما می دانیم که نماز بخشی ضروری از برنامه روزانه ما است، اما اغلب از فواید فیزیکی ناشی از آن غافل می شویم.

در این مقاله از مهر محراب ، تأثیر نماز بر سلامت جسمانی و چگونگی بهبود سلامت کلی ما را بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه و اهمیت نماز

نماز جزء لاینفک دین اسلام است. این به عنوان یادآوری وظیفه فرد نسبت به خداوند است و راهی برای کسب برکت و محافظت است. نماز شامل حرکات بدنی مانند ایستادن، رکوع و سجود و نیز تلاوت و دعا است. نماز مسلمانان یکی از ارکان پنج گانه اسلام است و هر روز پنج نوبت خوانده می شود. قرن‌هاست که انجام می‌شود و فواید بی‌شماری، روحی و جسمی دارد.

 

فواید فیزیکی نماز

نماز نوعی ورزش است که شامل کشش، خم شدن و ایستادن است. و این مورد به بهبود انعطاف پذیری، تعادل و هماهنگی بدن کمک می کند. حرکات فیزیکی درگیر در نماز به افزایش جریان خون در عضلات و مفاصل کمک می کند که می تواند خطر آسیب را کاهش دهد و حرکت کلی را بهبود بخشد.

همچنین تحقیقات علمی اخیر فواید جسمی متعدد نماز مسلمانان را نشان داده است. حرکات مربوط به نماز می تواند عضلات بدن را تقویت کند، تعادل و هماهنگی را بهبود بخشد و انعطاف پذیری مفاصل را افزایش دهد. افزایش فعالیت بدنی در هنگام نماز همچنین می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، فشار خون را کاهش دهد و خطر بیماری های مزمن مانند دیابت و چاقی را کاهش دهد. نماز همچنین تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد، زیرا خواندن روزانه دعاهای خاص می تواند به پیشگیری از بیماری ها کمک کند.

 

نماز و کاهش استرس

یکی از مهمترین فواید نماز تاثیر آن بر سلامت روان است. دعا به ما کمک می کند تا با نیروی برتر ارتباط برقرار کنیم و در زندگی خود معنا و هدف پیدا کنیم. همچنین به کاهش احساس تنهایی و انزوا کمک می کند که می تواند به افسردگی و اضطراب کمک کند.

نماز همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان و کاهش استرس داشته باشد. عمل نماز شامل تمرکز ذهن و بدن بر روی یک کار واحد است که می تواند به کاهش احساس اضطراب و ایجاد آرامش کمک کند. خواندن دعاهای خاص در طول نماز همچنین می‌تواند احساس قدردانی را تقویت کند که با بهبود سلامت روان مرتبط است. نماز منظم می تواند به بهبود توانایی فرد برای مقابله با استرس و حفظ رفاه عاطفی کمک کند.

 

آثار ایستادن در نماز

باعث تقویت حالت تعادلی بدن و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است می‌شود، ثابت و خیره شدن چشم‌ها در نماز به یک نقطه باعث بهبود و رفع نواقصی همچون نزدیک بینی می‌شود و با تمرکز در نماز،جریان فکر آرام و متعادل می‌شود.

آثار رکوع

موجب تقویت ماهیچه‌های شکم، حفظ دستگاه گوارش و مانع سوءهاضمه و بی‌اشتهایی می‌شود و نیز تقویت ماهیچه ستون مهره‌ها، گردن، دست‌ها، ساق پا و ران‌ها.

آثار سجده

تقویت مهره‌های گردن عامل مهمی در درمان دیسک و مشکلات ستون فقرات گردن و کمر می‌شود. افزایش جریان خون مغز باعث قدرت درک و فهم و آرامش فرد و نیز حفظ شادابی، زیبایی و طراوت می‌گردد.

 

رابطه نماز با بارهای الکتریکی و میدان مغناطیس

در احادیث آمده است که آب وضو را خشک نکنید، دلیل پزشکی آن این است که بدن در برابر سرمایی که حس می‌کند خود به خود درجه حرارت را بالا می‌برد تا قسمتهای خیس را خشک کند که همین تحریکات باعث بازشدن منافذ پوست و ورود اکسیژن بیشتر به بافت‌ها و عضلات زیر پوست می‌شود که باعث شادابی و نشاط می‌گردد. بارهای الکتریکی زائد در اثر تحریکات مغناطیسی و الکتریکی اطراف ما همچون نیروگاه‌های برق، موبایل، تلویزیون و سشوار بر امواج مغزی تاثیر می‌گذارد که این اثرات در نواحی که تحریکات عصبی بیشتری دارد خطرات جدی‌تری را باعث می‌شود و این نواحی دقیقا همان نواحی شست‌وشوی وضو است(سر، صورت، دست، مچ دست و پا) که بهترین و ارزان‌ترین و بی‌خطرترین راه برای دفع این امواج زائد، آب است و در وضو باعث انتقال بارهای ساکن از بدن به اطراف می‌شود.
بنا به تحقیقات پروفسور لای، امواج مغناطیسی خارجی به DNA سلول‌های مغزی آسیب می‌زند و در طول روز مغز در برابر میدان‌های مغناطیسی بیرونی ناشی از امواج و نیروگاه‌ها و از طرفی میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گیرد که به شدت برای مغز مضر است، وقتی انسان در نماز رو به قبله می‌ایستد و در هنگام سجده، میدان مغناطیسی بدن و زمین برهم منطبق شده و مثل رسانا باعث دفع مواد الکتریسته از سر به زمین می‌شود. اقامه نماز عموماً به عنوان رفتار و وظیفه‌ای دینی عنوان می‌شود.

 

نماز

 

اثرات نماز در درمان اضطراب و افسردگی

بیماران افسرده ،مرحله خواب REM آنان، نسبت به افراد عادی بیشتر است یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می‌برند که این باعث دیدن خواب‌های آشفته و پریشان می‌شود.این افزایش مدت خواب REM در ساعات نزدیک صبح به وقوع می‌پیوندد که اثرات بیدار شدن برای نماز صبح باعث می‌شود که فرد از ورود به مرحله REM بازداشته شود وموجب کوتاه شدن آن و درمان افسردگی گردد. (درمان‌های دارویی رایج ضدافسردگی سه حلقه‌ای از طریق کاهش مرحله REM خواب، باعث درمان می‌شود)

 

آیا شما فردی هستید که برای نماز آگاهانه ارزش قائل هستید و می خواهید تجربه معنوی خود را افزایش دهید؟ اگر چنین است، پس می‌دانید که داشتن ابزاری قابل اعتماد برای کمک به پیگیری رکعت‌های خود در طول نماز چقدر مهم است. این جایی است که محصولات مجموعه محراب وارد می شوند. مهر های رکعت شمار ما با کیفیت فوق العاده بالا نه تنها به عنوان وسیله ای برای اتصال ما به خداوند شناخته میشود ، بلکه دارای یک رکعت شمار تعبیه شده برای کمک به شما در حفظ تمرکز و در هنگام نماز هست.

بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا امروز محصولات مهر محراب را امتحان کنید. شما نه تنها روی یک ابزار زیبا و بادوام سرمایه گذاری خواهید کرد، بلکه روی پیوند عمیق تری با ایمان خود نیز سرمایه گذاری خواهید کرد. همین حالا سفارش دهید و تفاوت را خودتان تجربه کنید!

برای خرید مهر رکعت شمار محراب کلیک کنید.

برای خرید مهر رکعت شمار ویژه محراب کلیک کنید.

برای خرید مهر قبله نمادار محراب کلیک کنید.

تاثیر نماز بر طول عمر انسان

افزایش هورمون‌هائی همچون کورتیزول، ملاتونین و دوپامین در بیداری نماز شب و سحر باعث سلامتی و طول عمر می‌شود.

تاثیر ملاتونین در پیشگیری و درمان سرطان‌های پروستات و سینه

افزایش هورمون ملاتونین در اثر بیداری برای نماز صبح موجب مقابله با اثرات فری رادیکال‌ها و جلوگیری از پیری زودرس آلزایمر و پارکینسون می‌شود.
افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب باعث حفظ سلول‌های مغز و شکوفایی نیروی فکر و اندیشه و افزایش توان گلبول‌های سفید در مکانیسم دفاعی بدن و در برابر کلسترول و تنگی عروق می‌شود. افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح باعث حفاظت سلو‌ل‌های چشم شده و از کدر شدن عدسی یا کپسول جلوگیری می‌کند چنان‌که امام صادق (ع)فرمود: نماز شب دید انسان را زیاد می‌کند.
افزایش هورمون ملاتونین در نماز شب و صبح افزایش ترشح اندورفین‌ها و آنکفالین‌ها که عامل تنظیم خواب و ریلکسیشن بدن است را موجب می‌شود. گاز اوزن و تاثیرات شگرف درمانی آن از نظر علم پزشکی ثابت شده است که این گاز در زمان طلوع فجر تا طلوع خورشید از سطوح بالای آسمان به زمین می‌آید و اثرات مفید درمانی بر قلب و عروق، پوست، ریه و … دارد و این مهمترین خاصیت عبادت و بیداری در بین‌الطلوعین است.

کلام آخر

در نتیجه، تأثیر نماز خواندن بر سلامت جسمانی قابل توجه است. نماز می تواند انعطاف پذیری، سلامت قلب و عروق، سلامت روان، وضعیت بدن، هضم و کیفیت خواب را بهبود بخشد. بیایید فواید فیزیکی نماز را در آغوش بگیریم و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود رفاه کلی خود استفاده کنیم.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.