پیام های پیامبر اسلام برای مسلمانان + احادیث گوهربار حضرت محمد (ص)
پیام های پیامبر اسلام برای مسلمانان + احادیث گوهربار حضرت محمد (ص)

ما به عنوان مسلمان، به پیامبر اسلام به عنوان الگو و منبع هدایت نگاه می کنیم. آموزه های او شیوه زندگی و تعامل ما با دنیای اطراف را شکل داده است.

در این مقاله از مهر محراب به برخی از پیام‌های حضرت محمد (ص) برای مسلمانان را بررسی می‌کنیم و چگونه می‌توانیم آنها را در زندگی روزمره خود به کار ببریم.

 

تولد

پیامبر گرامی اسلام(ص) در عام الفیل، (سال 570 میلادی) در مکه مکرمه، در شعب ابی‌طالب منطقه‌ای در نزدیکی مسجدالحرام، دیده به جهان گشود.اکثر محدّثان و مورّخان معتقدند که تولد پیامبر(ص)، در ماه ‏ربیع الاول بود، اما در روز تولد آن‌حضرت اختلاف دارند. معروف میان عالمان شیعه این است که آن‌حضرت، در روز جمعه، هفدهم ماه ربیع الاول، پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشود، و مشهور میان اهل سنت این است که ولادت آن‌حضرت، در روز دوشنبه دوازدهم همان ماه اتفاق افتاده است.

 

نام

پیامبر(ص) دارای دو بُعد متفاوت زمینی و آسمانی، یا به عبارت دیگر، ظاهری و باطنی هستند که در هر بعد با نام خاصی نامیده شده‌اند که هر دو از ریشه «حمد» مشتق شده است. از همین روی در روایات به این مطلب اشاره شده است که نام پیامبر اسلام در آسمان‌ها «احمد» و در زمین «محمد»(ص) است.

 

پیام های حضرت محمد (ص) برای بشریت

پیام های پیامبر اسلام بر اصول عشق، صلح و شفقت استوار بود. او پیروان خود را به مهربانی و کمک به دیگران تشویق می کرد و همیشه برای عدالت و برابری تلاش می کرد. تعالیم او محدود به گروه خاصی از مردم یا منطقه نبود، بلکه برای تمام بشریت در نظر گرفته شده بود.

یکی از مهم ترین پیام های حضرت محمد (ص) ، اهمیت هجرت بود. وی در سال 622 میلادی از مکه به مدینه هجرت کرد است. این مهاجرت نه تنها یک سفر جسمانی بلکه یک سفر معنوی نیز بود. این نماد پشت سر گذاشتن شیوه های قدیمی زندگی و پذیرفتن شیوه ای جدید از زندگی مبتنی بر ایمان و فداکاری بود.

پیام‌های پیامبر اسلام برای مسلمانان امروز نیز مطرح است. در عصر فناوری مدرن و رسانه های اجتماعی، یادآوری آموزه های مهربانی، شفقت و احترام او به دیگران مهم است. مسلمانان می توانند از ایمان خود به عنوان راهنمایی برای داشتن یک زندگی رضایت بخش و ایجاد تأثیر مثبت بر جهان استفاده کنند.

 

حضرت محمد

 

اساس ایمان

اساس ایمان اسلامی، یگانگی خداوند و اهمیت نماز است. حضرت محمد بر ماهیت ضروری نماز که به عنوان ارتباط بین مؤمن و خدا عمل می کند، تأکید کرد. ما از طریق دعا، فداکاری و سپاسگزاری خود را نسبت به خداوند نشان می دهیم و برای عبور از چالش های زندگی به دنبال راهنمایی و قدرت هستیم.

آیا شما فردی هستید که برای نماز آگاهانه ارزش قائل هستید و می خواهید تجربه معنوی خود را افزایش دهید؟ اگر چنین است، پس می‌دانید که داشتن ابزاری قابل اعتماد برای کمک به پیگیری رکعت‌های خود در طول نماز چقدر مهم است. این جایی است که محصولات مجموعه محراب وارد می شوند. مهر های رکعت شمار ما با کیفیت فوق العاده بالا نه تنها به عنوان وسیله ای برای اتصال ما به خداوند شناخته میشود ، بلکه دارای یک رکعت شمار تعبیه شده برای کمک به شما در حفظ تمرکز و در هنگام نماز هست.

بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا امروز محصولات مهر محراب را امتحان کنید. شما نه تنها روی یک ابزار زیبا و بادوام سرمایه گذاری خواهید کرد، بلکه روی پیوند عمیق تری با ایمان خود نیز سرمایه گذاری خواهید کرد. همین حالا سفارش دهید و تفاوت را خودتان تجربه کنید!

برای خرید مهر رکعت شمار محراب کلیک کنید.

برای خرید مهر رکعت شمار ویژه محراب کلیک کنید.

برای خرید مهر قبله نمادار محراب کلیک کنید.

مسیر درست

تعالیم حضرت محمد بر اهمیت زندگی با رفتار اخلاقی، مبتنی بر عدالت، و شفقت تأکید می کند. مسلمانان تشویق می شوند که از ارزش های اخلاقی مانند صداقت، مهربانی و احترام در تمام جنبه های زندگی خود حمایت کنند. این مسیر درستکاری می‌تواند به افراد کمک کند تا زندگی پرمعنا و هدفمندی را که با اراده خدا هماهنگ است داشته باشند.

 

رشد معنوی

پیام های حضرت محمد بر اهمیت پرورش رشد معنوی از طریق شکرگزاری، سخاوت و شفقت تأکید می کند. مسلمانان تشویق می شوند که از نعمت های خداوند سپاسگزاری کنند، با ثروت و منابع خود سخاوتمند باشند و نسبت به دیگران شفقت و همدلی نشان دهند. این شیوه ها می تواند به افراد کمک کند تا خودآگاهی، ارتباط با خدا، و احساس هدف و تحقق را پرورش دهند.

 

برهان اول

پیام های حضرت محمد باعث وحدت میان مسلمانان می شود. او به ما آموخت که تفاوت‌هایمان را بپذیریم و با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنیم.

 

برهان دوم

پیام های حضرت محمد (ص) ما را تشویق می کند که مراقب اعمال و گفتار خود باشیم. او به ما یاد داد که در قبال رفتار خود مسئول باشیم و از کلمات خود به نحوی مثبت استفاده کنیم.

کلمات کلیدی: ذهن آگاهی، اعمال، کلمات، مسئولیت، رفتار، استفاده مثبت.

 

برهان سوم

پیام های حضرت محمد به ما انگیزه می دهد که در ایجاد تغییر در جهان فعال باشیم. آموزه های او ما را تشویق می کند تا از مهارت ها و استعدادهای خود برای خدمت به دیگران و ایجاد تأثیر مثبت در جامعه استفاده کنیم.

 

معجزات

پیامبر اسلام(ص) در طول زندگانی خود معجزات فراوانی داشته‌اند. بزرگ‌ترین معجزه ایشان قرآن مجید است که بر خلاف معجزات همه انبیاء و حتی بر خلاف دیگر معجزات ایشان، معجزه‌ای ماندگار و همیشگی است،‌ معجزه‌ای از جنس کتاب، که دارای ابعاد فراوان اعجاز نظیر فصاحت و بلاغت بی نظیر، بیان برترین معارف الهی و… است که دانشمندان و مفسران به طور مفصل درباره آن بحث کرده‌اند. تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می‌فرماید: «اگر در این کتاب که بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک دارید سوره‌ای مانند آن بیاورید». و تا امروز همه انسان‌ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک‌ترین سوره‌های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. همچنین اخبار غیبی قرآن نیز جلوه دیگری از معجزه بودن آن است و از آن‌جا که همه اخبار غیبی توسط وحی بر پیامبر(ص) معلوم گشته و اولین بار توسط ایشان برای مردم بیان شده است، به نحوی معجزه ایشان است.

 

معراج

معراج در لغت عربی به معنای وسیله‌ای است که با کمک آن، می‌توان به بالا صعود نمود، اما در روایات و تفاسیر، این واژه در مورد مسافرت جسمانی پیامبر(ص) از مکه به بیت المقدس و از آن‌جا به آسمان‌ها و سپس مراجعت به وطن خویش به کار برده می‌شود. آنچه از روایات اسلامی برمی‌آید، آن است که معراجی با این خصوصیت، تنها توسط رسول اکرم(ص) و آن هم یک بار انجام شده، هرچند که مشابه برخی مراحل معراج، توسط پیامبران دیگری؛ مانند سلیمان و ادریس و عیسی(ع)، نیز انجام پذیرفته است و هر چند که ممکن است معراج‌های دیگری با خصوصیات دیگر، بارها برای پیامبر(ص) نیز تکرار شده باشد.
از طرفی، هر چند روایات مختلفی در ارتباط با زمان معراج پیامبر(ص) وجود دارد، اما نمی‌توان به صورت قطعی اعلام نمود که کدامشان صحیح است. البته ندانستن تاریخ دقیق؛ مانند بسیاری موارد مشابه ضرری را متوجه قطعیت اصل ماجرا نخواهد نمود.
پیامبر(ص) بعد از معراج، مستقیماً به مکه بازگشت و خبر این واقعه مهم را به اطلاع قریش رساند و شواهدی قطعی برای اثبات این موضوع در اختیار آنان قرار داد. همچنین، ایشان در طول نبوت خود، آن مقدار از مشاهدات خود را در معراج که قابل بازگو کردن بود، با زبانی ساده در اختیار مردم قرار داد که بسیاری از این موارد، در کتب روایی و تفسیری، قابل بازیابی است.

 

نماز بر پیکر پیامبر(ص)

پیامبر اسلام(ص) سرانجام پس از 23 سال تلاش شبانه‌روزی در راه اعتلای اسلام و پس از تحمل سختی‌های فراوان در این راه، در 28 صفر سال یازدهم هجرت(سال 632 میلادی) در سن 62 یا 63 سالگی دیده از جهان فرو بست و به دیدار معبودش شتافت. بر اساس منابع معتبر تاریخی، تمام مسلمانانی که مایل به اقامه نماز بر پیکر پیامبر(ص) بودند، گروه گروه نزد بدن آن‌حضرت حاضر شده و بدون آن‌که امام جماعتی داشته باشند، با نماز خود، آخرین وداع را با پیامبرشان انجام دادند و این موضوع، تنها شامل مردان هم نبوده، بلکه زنان و کودکان نیز از این فیض، بی بهره نماندند.

 

حضرت محمد

 

احادیث گوهربار و جالب از پیامبر اکرم (ص)

 

  • أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.

هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.) کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴

 

  • صَلاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِی بَیْتِهِ أرْبَعِینَ سَنَةً.

یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است.) مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۴۴۶

 

  • مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ.

هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۱۴

 

  • مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.

هر کس برای نیاز بیماری بکوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می‌شود.) من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۶

 

  • سافِرُوا تَصِحُّوا وتَغْنَمُوا.

سفر کنید تا سلامت باشید و سود به دست آورید.) نهج الفصاحه، ص ۵۱۹

  • مَن عَلِمَ مِن أخِیهِ سَیِّئَةً فَسَتَرَها، سَتَرَ اللهُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَةِ.

هر که از برادر خود گناهی بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.) المعجم الکبیر طبرانی، ج ۱۹، ص ۴۴۰

 

  • أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیهِ.

پُرارج‌ترین مردم کسی است که آن‌چه را که به او مربوط نیست رها کند.) نهج الفصاحه ص ۶۸ ح ۳۵۵

 

  • إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ.

بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد.) بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۷۳

 

  • مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.

هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود.) میزان الحکمه، ح ۳۳۴۰‍

 

  • أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ.

داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.) نهج الفصاحه، ص ۶۹، ح ۳۶۰

  • الْخَطُّ الْحَسَنُ یَزیدُ الْحَقَّ وَضَحاً.

خط زیبا بر جلوۀ حق می‌افزاید.) کنزالعمّال، ح ۲۹۳۰۴

 

  • لَیْسَ مِنْ حُبِّ الدُّنْیَا طَلَبُ مَا یُصْلِحُکَ.

جستن آنچه مایۀ سامان [زندگی]توست، نشانۀ دنیادوستی نیست.) کنزالعمّال: ح ۵۳۳۹

 

  • مَن قُتِلَ دُونَ مٰالِهِ فَهُوَ شَهیدٌ.

هرکه در راه [حفظ]مالش کشته شود، شهید است.) دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۳۹۸

 

  • أفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لا یَجْعَلُ فی کُلِّ جُمُعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فیهِ أمْرَ دینِهِ وَیَسْألُ عَنْ دینِهِ.

وای بر مسلمانی که در هر جمعه، زمانی را برای یادگیری و پرسش از امور دینی خویش اختصاص ندهد.) بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۷۶

 

  • لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.

هر چیزی اساس و پایه‌ای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است) کافی، ج ۲، ص ۴۵

  • العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ وخُلَفاءُ الأنبیاءِ ووَرَثَتی ووَرَثَةُ الأنبِیاءِ.

دانشمندان، چراغ‌های زمین، جانشینان پیامبران، وارثان من و وارثان پیامبرانند.) نهج الفصاحه، ح ۲۰۱۴

 

  • تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ

صدقه دهید و مریضان خود را با صدقه درمان کنید.) کنز العمال، ج ۶، ص ۳۷۱

 

  • مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ فی ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً.

آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند.) بحار الأنوار، ج ۱، ص ۷۷

 

  • لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.

آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر]بر من وارد نمی‌شود.) من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۰۶

 

  • لایَدخُلُ الجَنّةَ خِبٌّ ولا خائِنٌ.

هیچ حیله‌گر و خیانت کارى به بهشت نمی‌رود.) کنزالعمال: ۴۳۷۷۷

 

  • أکْرِمُوا أوْلادَکُم وَأحْسِنُوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَکُمْ.

به فرزندان خود احترام بگذارید و آن‌ها را نیکو تربیت کنید تا مورد غفران پروردگار قرار گیرید.) بحارالأنوار، ج ۱۰۴، ص ۹۵

 

  • النظرة سهمٌ من سهام إبلیسَ مسمومة من ترک‌ها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إیماناً یجد حلاوته فی قلبه

یعنی نگاه به نامحرم تیری از تیر‌های زهرآگین شیطان است، هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند، خدا ایمانی به او می‌دهد که شیرینی آن را در دل احساس می‌نماید) بحارالأنوار جلد ۱۰۴ صفحه ۳۸

 

  • لا ضَرَرَ وَلا ضِرارَ.

زیان‌رساندن به خود و به دیگران ممنوع است.) کافی، ج ۵، ص ۲۹۲

 

  • أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ.

سخت کوشترین مردم کسى است که گناهان را فرو گذارد.) امالی صدوق، ص ۲۸

  • المؤمن الذی یخالط الناس ویصبر علی اذاهم أعظم اجرا من المؤمن الذی لا یخالط الناس ولا یصبر علی اذاهم

مؤمنی که با مردم معاشرت کند و بر آزارشان صبر کند، از مؤمنی که با مردم نمی‌جوشد و آزارشان را تحمل نمی‌کند، برتر است.) سنن ابن ماجه، کتاب الفتن، ح ۴۰۲۲

 

  • رَکْعَتانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَیَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیهَا.

دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر است از دنیا و آنچه در آن است.) علل الشرائع، ص ۱۳۸

 

  • مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ وَ مَن کَبُرَ هَمُّهُ سَقُمَ بَدَنُهُ

هر کس بد اخلاق باشد، خودش را عذاب مى دهد و هر کس غم و غصه اش زیاد شود، تنش رنجور مى گردد.

(نهج الفصاحه، ح ۳۰۰۲)

 

  • اِنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الخلاقِ.

من تنها برانگیخته شده ام تا اخلاق بزرگوارانه را به کمال رساند

(بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۳۸۲)

 

  • لا یَحسَبُ اَحَدٌ مِن جُلَسائِهِ اَنَّ اَحَدا اَکرَمُ عَلَیهِ مِنهُ

پیامبر صلى الله علیه و آله چنان با هم نشینان رفتار مى نمودند که هیچ یک از آنان گمان نمى کرد کسى نزد آن حضرت از وى گرامى‌تر باشد.

(عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۸۴)

 

  • صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ حُسنُ الجَوارِ یَعمُرانِ الدّیارَ وَ یَزیدانَ فِى العمارِ.

صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهر‌ها را آباد و عمر‌ها را زیاد مى کند.

(نهج الفصاحه، ح ۱۸۳۹)

 

 

کلام آخر

پیام های پیامبر اسلام چارچوبی عملی و عملی برای داشتن یک زندگی کامل و هدفمند به مسلمانان ارائه می کند. از اهمیت نماز و رفتار اخلاقی تا پرورش شکرگزاری، سخاوت و شفقت، آموزه‌های او راهنمایی و الهام‌بخش مسلمانانی است که به دنبال رشد و رفاه معنوی هستند. مسلمانان با پذیرفتن این پیام‌های بی‌زمان می‌توانند معنا و هدف زندگی را بیابند و پیوند عمیق‌تری با خدا ایجاد کنند. پس تعالیم حضرت محمد را بپذیرید و سفر ایمان و تحقق را آغاز کنید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.